Concurrency In Knowledge, The Decider EP (2014)

by Gabriel Szünder

Site-ul Concurrency In Knowledge nu e chiar un corn al abundenței informațiilor. Asta n-ar fi în principiu o mare problemă, dar am scris nu demult un text despre o altă formație debutantă și băieții s-au plâns pe urmă pe toate forumurile că răspândesc informații false despre ei. E drept că am compilat date provenite din diferite surse online. De atunci nu le mai folosesc decât pe cele oficiale. În acord cu varianta oficială deci, istoria CIK coboară în negurile anului 2011. La fel de sigur e că trupa își desfășoară în momentul de față activitatea binecuvântată în frumoasa noastră capitală. Mai există apoi pe numitul site câteva referințe criptice la „lungi serii de colaborări”, respectiv la numele și incarnările anterioare ale formației (v. Vodevil, Decider). Dar asta e tot.

Asta e suficient. Concurrency In Knowledge e așadar o tânără trupă bucureșteană, formată din Ioan Preda – vocal, Constantin „Cedrik” Horia – chitară și Valentin Cristocea – bas (Miracolul tehnicii a bătut pesemne tobele pe The Decider, căci despre baterist tot nu sunt informații, dar putem trăi și fără). N-o fi având CIK suficienți membri – după câte înțeleg de pe Facebook, sunt în căutare de baterist și de încă un chitarist – dar are un „concept”. O filosofie. Aceasta se bazează pe „două tipuri de cunoaștere” suprapuse peste „două tipuri de realități”: cea eternă și cea temporală. Și asta încă nu e totul. După Weltanschaungul Concurrency In Knowledge, „Primul Om era înzestrat cu darul și blestemul suprem: să posede cunoștințele zeilor dar sa fie condamnat sa trăiască prin simțămintele și legile oamenilor. Văzându-i dominați de instincte, lipsiți de cunoaștere și judecată, Primul Om comanda asaltul împotriva dominației zeilor cu scopul de a oferi omenirii The Book the Knowledge.” Amu, cartea asta a „Cunoașterii”, scrisă se pare în engleză, este nici mai mult nici mai puțin decât „unicul cod prin care descendenții Primului Om au comunicat mai departe toate cunoștințele dobândite, creând o legătura indestructibilă între generațiile apuse și cele ce au sa se nască.” I’m impressed, cum zice vorba celebră din Demolition Man. Ultima dată pe Fulmineos l-am auzit debitând chestii atât de ezoterice apropo de Kultika. Mă întreb dacă apetența asta pentru filosofii perene, observabilă la formațiile românești, nu poate fi cumva trecută în contul Negură Bunget / Dordeduh, căci cele occidentale de black / death se mulțumesc de obicei cu Satana și sexul cu cadavre.

Lăsând gluma la o parte, EP-ul The Decider conține trei compoziții death metal excelente. Asta după orice criterii. Luând însă în considerare că e vorba despre un material de debut, înregistrat de o trupă ce are în spatele ei o istorie atât de scurtă ca CIK, nu poți să nu te miri de calitatea pieselor. Ca stil, ele se situează undeva în zona Morbid Angel, reprezintă adică varianta mai degrabă „tehnică” a genului, dar complexitatea nu e singura lor virtute. Compozițiile Concurrency au ceea ce se numește feeling și groove. Ăsta e un lucru destul de rar în death metal, mai ales în cel recent. E plină scena de formații „dure” și „extreme”, numărul celor care știu cum se scrie o piesă e însă mult mai mic.

EP-ul CIK arată cât de mult s-a schimbat undergroundul românesc în ultimii zece și ceva ani. Pe vremuri erai permanent tentat să cauți circumstanțe atenuante formațiilor autohtone, să le acorzi puncte din oficiu, cum zicea cineva. Acum nu mai e cazul. Ar fi absurd să dai puncte din oficiu unei trupe ca Bloodway. Același lucru e valabil și pentru Concurrency In Knowledge.

(text apărut pe metalfan.ro)