Shapes Of Distorsion, Beneath (2012)

by Gabriel Szünder

Amilyen szoros szálak fűzik a death metált a „beneath” szóhoz, biztosra vettem hogy a Shapes of Distorsion is ebben a stílusban mozog. Pedig nem, a Shapes Of Distorsion nem egy death metal együttes. Milyen együttes is az SOD? Az SOD egy polimorf együttes, az a fajta, ami minden irányba egyszerre akar elindulni. Ez sajnos nagyon ritkán működik. Sőt, soha. Apropó, beneath. Lehet hogy a zenészek szempontjából mindegy hogy hívják a lemezt (a lényeg a tartalom), de szerintem nem az. Ilyenek hogy Slave, Genocide, vagy Window (!) azt a benyomást keltik hogy rajta lettek felejtve a munkacímek a dalokon. Ilyenkor szokott eszembe jutni a Monty Python halhatatlan mondása: Go and prektice! (Mellé kell képzelni az orosz akcentust.)

Egy nálam bölcsebb ember azt mondta egyszer nekem, hogy nem kell a fiatal zenészeket elbátortalanítani (Ez mondjuk nem igazán igaz. Tényleg mondta, de nem volt nálam bölcsebb). Szerintem viszont ha valaki elbátortalanodik egy hülye kritikától, nem érdemli meg hogy rock zenekarban játsszon. Másfelől, nem akarom én sem eljátszani itt a szuperegót, úgyhogy átkapcsolok inkább jóindulat üzemmódba és elmesélem a lemezt.

Amikor az első számban (a már említett Genocide) meghallottam a rapelést  igencsak megörültem, mivel az utóbbi időben nem sűrűn találkozom ilyennel. Igaz, később rápakolnak erre valami brutalizált vokalizálás is, mert hát manapság ezt így szokás. A következő, váratlanul kreatív című szám – Hallucinations Of A Crazed Mind – a lemez progresszív momentuma. A zene ugyanazt  a modernkedő-thrashes-durvácska vonalat viszi tovább, de rap helyett van jazz meg zongora. A Shapes Of Distorsion még nem egy Safety Fire, de legalább van hova fejlődni. A maradék három számban visszavesznek egy kicsit az eredetiségből, bár a 95 Drivebanmegint előjön a billentyűs hangszer. A lemezt a Slave zárja és ha jól belegondolok, talán ez tetszik a legjobban. Legalább nincs túlbonyolítva. Ráadásul, ha nem is kimondottan durva, de megvan benne a durvaság szándéka.

Ígéretes a Beneath? Nem tudom. Talán. Remélem. Komolyan. Jó név ez a Shapes Of Distorsion, különben. Ha a jövőben átkeresztelkednek mondjuk Modes Of Damnationre, lehetnek még SOD-ból MOD.