Ciudate constelații. Un interviu cu DAMNED SPIRITS’ DANCE

by Gabriel Szünder

Judecând după albumul de debut Weird Constellations, pe care DAMNED SPIRITS’ DANCE nu s-au sfiit să îmbine metalul nordic avangardist cu elemente techno-dance, sunt de aşteptat lucruri interesante de la ei şi pe viitor. În plus, DAMNED SPIRITS’ DANCE e probabil cea mai informată trupă maghiară în legătură scena metal din România. Interviul de mai jos e primul dintr-o serie dedicată formaţiilor ce vor cânta anul acesta la OST Mountain Fest.

În recenzia albumului Weird Constellations, apărută în revista maghiară Hammer World, aţi fost comparaţi cu ARCTURUS. În interviul pe care l-au publicat tot ei, păreaţi destul de supăraţi din cauza asta. Ştiu că niciunui muzician nu-i plac comparaţiile, v-aş ruga totuşi să faceţi una.

„Recenzia la care te referi n-a fost una prea reuşită. Dădea impresia că suntem un fel de copy-paste după ARCTURUS. ARCTURUS este într-adevăr o influenţă fundamentală din perspectiva albumului Weird Constellations. Nu neg asta. Imaginea ar trebui nuanţată, totuşi, prin amintirea unor nume ca ENSLAVED, EMPEROR sau BORKNAGAR. Trupele acestea reprezintă de asemenea o influenţă pentru noi şi, la o adică, poţi compara muzica noastră cu a lor. Noi, cel puţin, aşa descriem muzica DAMNED SPIRITS’ DANCE, când ne întreabă cineva.”

Atât logoul DAMNED SPIRITS’ DANCE cât şi poza de pe coperta albumului de debut sunt cât se poate de îndepărtate de stilul imagistic asociat de obicei cu black metalul. Sincer să fiu, când am văzut prima dată coperta, am zis că nu mă interesează un CD care arată aşa. Bine, pe urmă mi-am dat seama că am greşit. De ce a fost însă această delimitare atât de importantă pentru voi?

„[Râde.] Niciodată n-am avut nimic de-a face cu aşa-zisul true black metal. Pe de altă parte, când vine vorba de black metal oamenii se gândesc de obicei tocmai la asta, la această imagine true black. De aceea nici nu ţinem la denumirea black metal şi preferăm în legătură cu muzica noastră etichete ca extreme metal sau avantgarde-black. Aşa că, a fost vorba într-adevăr de o delimitare conştientă din partea noastră. Am vrut să ne ţinem departe de clişee. Ideea era că dacă e să facem ceva diferit, atunci să fie măcar ceva foarte diferit. De atunci, însă, ne-am calmat. Noul logo şi noile fotografii promoţionale nu vor mai fi atât de extreme.”

E destul de mare diferenţa calitativă între EP-ul The Growing Spirit şi album. După mine, cel puţin. DAMNED SPIRITS DANCE se dezvoltă în salturi?

„Adevărul e că a trecut destul de mult timp între scrierea pieselor de pe EP şi a celor de pe albumul de debut. Dar albumul următor va reprezenta şi el un salt [râde].”

Voi credeţi în continuare în engleză, ca limbă a rockului, nu?

„Aşa e. Preferăm în continuare engleza. Am impresia că în Occident încă se aşteaptă să cânţi în engleză, cel puţin în stilul acesta pe care-l practicăm noi. Dar şi piesele noastre sună mai bine în engleză. Scena folk-pagan este desigur altceva. Acolo poate să fie chiar un avantaj să cânţi în limba ta maternă.”

Publicul maghiar este receptiv la stilul acesta avantgarde-black, cum l-ai numit?

„Nu întotdeauna. Sunt însă mulţi care spun că muzica DAMNED SPIRITS’ DANCE  reprezintă un reper pentru ei, chestie care e foarte importantă pentru noi.”

Cum arată undergroundul black metal din Ungaria zilele acestea? Crezi că istoria black metalului maghiar poate fi urmărită înapoi până la TORMENTOR? Există continuitate, vreau să spun?

„Pe baza experienţelor mele internaţionale, pot să spun că undegroundul maghiar este foarte bogat şi viu. Există desigur trupe care sunt prezente de foarte multă vreme, dar nu, nu văd o continuitate între trupele de azi şi TORMENTOR.”

Spuneaţi într-un interviu că la Code666 sunteţi colegi cu o serie de formaţii care sunt importante pentru voi. Despre cine e vorba?

„Ne place mult ABORYM, de exemplu. Apoi, NEGURĂ BUNGET. Eu le urmăresc activitatea deja de multă vreme. Cred că i-am văzut live prima dată prin 2004. Ne mai plac apoi MANES sau BLUTMOND.”

De turneul NEGURĂ BUNGET – DAMNED SPIRITS’ DANCE cum vă aduceţi aminte?

„Participarea la acel turneu a însemnat mult pentru noi. Ne-am simţit bine acolo, s-a format o relaţie bună între cele două trupe.”

Se poate afirma că următorul album DAMNED SPIRITS’ DANCE se va îndepărta şi mai mult de black metal?

„Cu siguranţă. Va fi mai mult metal extrem decât black. Ne-am schimbat şi noi în ultima vreme, ca oameni, dar şi modificările în componenţa trupei au avut rolul lor. Discul următor va fi mai direct, cu piese mai scurte, linii melodice diferite etc. Vom începe, de altfel, înregistrările în iulie, la Varşovia. Vom lucra cu Arek Malczewski, care a colaborat în trecut – atât în studio cât şi live – cu trupe ca BEHEMOTH sau DECAPITATED. Noi, cel puţin, abia aşteptăm înregistrările.”

Noi aici la Cartea de Nisip publicăm cu oarece regularitate texte referitoare la scena metal maghiară. După tine există în Ungaria interes pentru scena metal din România?

„Nu prea. Din păcate. Interesul faţă de undergroundul ţărilor din jur este în general destul de scăzut. Eu, pe de altă parte, mă ocup de organizarea de concerte şi am lucrat şi în România la câteva festivaluri. Aşa că am cunoştinţe nu numai despre undergroundul românesc, dar şi despre trupe mai mari, ca PHOENIX sau VAMA. Apoi, lucrurile se schimbă în bine şi în Ungaria. Uite, KISTVAEN şi SPIRITUAL RAVISHMENT vor cânta la Budapesta la Metalfest, iar NEGURĂ BUNGET concertează în ultima vreme anual în Ungaria.”

Iar voi veţi cânta acum la OST Mountain Fest. Un festival ca acesta e important pentru voi, sau vă concentraţi mai degrabă pe Occident?

„Deja anul trecut era vorba să cântăm la OST Mountain Fest. Atunci n-a ieşit, dar ne-am bucurat foarte mult că organizatorii şi-au adus aminte anul acesta de noi. Sigur, astfel de festivaluri sunt foarte importante pentru noi. Avem nevoie de toate experienţele posibile. Mi se pare o prostie să te concentrezi doar pe Occident, în condiţiile în care poţi găsi peste tot un public receptiv şi entuziast. La voi, de exemplu. Spun asta deoarece unul dintre cele mai bune concerte DAMNED SPIRITS’ DANCE a fost acela de anul trecut de la Cluj, unde am deschis pentru NEGURĂ.”

Există printre celelalte trupe ce vor cânta la OST Mountain Fest vreuna pe care vă veţi bucura s-o vedeţi live?

„Adevărul e că chiar doi dintre noi ne ocupăm cu organizarea de concerte, aşa că am avut ocazia să vedem deja toate trupele pe care le iubim. Nu demult am lucrat de exemplu cu NEVERMORE şi PSYCHOTIC WALTZ. Pe de altă parte, este întotdeauna o plăcere să revezi o trupă ca KEEP OF KALESSIN.”