„A BLOODY ROOTS nem egy nemzeti rock banda”. Interjú Schmiedl Tamással

by Gabriel Szünder

Az alábbi interjú egy Monsters of Metal címmel megrendezett aradi, jótékonysági heavy metal fesztivál alkalmával készült.

A BLOODY ROOTS egy egylemezes projekt, vagy hosszú időre tervezed?

„Hát, amikor elkezdtük még nem tudtuk előre, hogy mi fog ebből kialakulni, de igazából most már tudjuk, hogy biztos nem egy lemezre szól. Mi is szeretnénk egy második albumot, és a közönség is. A BLOODY ROOTS létrejötte óta nem sok idő telt el, de ez alatt a rövid idő alatt rengetegen megszerették a zenekart és ők is várják a folytatást. Én azt hiszem, hogy a BLOODY ROOTS-nak nagyon kedvező a fogadtatása.”

Gondolom, ez részben a MOBY DICK miatt van.

„Persze, ez annak is köszönhető, hogy mögöttem harminc éves múlt áll a MOBY DICK zenekarban, tehát a MOBY DICK tábor mindenféleképpen kiváncsi volt, figyelt arra, hogy mit fogok összehozni, mit fogok csinálni, de valószinűleg ez kevés lett volna akkor, ha nem egy jó produkciót hozunk össze.”

Egy kimondottan jó produkciót hoztatok össze.

„Igen, azt mondhatom, hogy mind a szakma, mind a közönség visszajelzése száz százalékos, tehát az album mindenkinek nagyon tetszik.”

Szerinted a közönségetek milyen nagy részét teszik ki a MOBY DICK rajongók?

„Úgy gondolom, hogy a nagy részét, de azért nem tudom igazából, hogy ez mekkora. Szerintem a nagy része a MOBY DICK-es thrashre fogékony közönségből származik, de ugyanakkor a mai fiatal generációból és a középgenerációból is sokan megkedvelték a BLOODY ROOTS-szot, sokan közel kerültek a BLOODY ROOTS-hoz, olyanok is akiket korábban a MOBY DICK nem érintett meg, vagy nem kerültek a MOBY DICK-kel kapcsolatba. Én elég MOBY DICK-esnek itélem az anyagot, a hangom is, a dalaim is eléggé magukon viselik a MOBY DICK védjegyeit, de ugyanakkor ez az album egy big projekt volt, amiben sokan közreműködtek. És nem is akárkik működtek közre. Például Vörös Attila, aki most már a NEVERMORE-ban gitározik. Az én stúdiómbol repülővel egyenesen a NEVERMORE-hoz ment próbajátékra. Vagy Farkas Zotya és Homonnai Gergely az EKTOMORF-ból, illetve Füleki Sanyi és Kemencei Balázs a WALL OF SLEEP-ből, akik szintén nem csak itthon, Magyarországon népszerűek. Igaz, hogy egy underground zenekarról van szó, de az underground körökben világszerte ismerik őket. Tulajdonképpen azok közül, akik itt Magyarországon ebben a műfajban letettek valamit az asztalra, vagy névnek számítanak, nagyon sokan ott voltak az albumon, és ők nem csak mint zenészek vettek részt a stúdiómunkálatokban, hanem egy-egy dallal is hozzájárultak az albumhoz. Így több szerző van az albumon, több pólusú az album. Ez jót tett az albumnak, színesebb lett a lemez, ki tudtunk mozdulni egy esetleg kicsit túl egysikú hangzásból. Az én dalaim is mások, de egy szerző mégis csak egy szerző, tehát nehezebben tud úgy írni, hogy az nagyon változatos legyen.”

A következő albumot is igy tervezed, egy sor közreműködővel, vagy azt már ti négyen fogjátok felvenni?

„Még nem tudom pontosan, hogy fog alakulni, de mindenképpen azt tervezném, hogy a következő lemeznél is legyenek vendégek. Valószínűleg a következő album zenei szerzőségének nagy részét én fogom elkövetni, de meg szeretném őrizni ezt a „hagyományt”, hogy bevonok külső szerzőket. Ahogy az elöbb is mondtam, ez nagyon jót tett az albumnak, és igazából izgalmas dolog sok mindenkivel együttdolgozni. El kell még mondanom, hogy nem csak izgalmas dolog, hanem egy büszkeség is. Ahogy mondtam, világszerte ismert zenészek játszottak ebben a projektben, nem akármilyen zeneszerzők, nem akármilyen gitárosok, és ez azért egy jó érzés, egy büszkeség, hogy ilyen zenészekkel játszottam és működtem együtt. Nem tudom még, hogy az első albumon játszó zenészeknek mennyi idejük lesz majd a saját projektjeik mellett, hogy részt vegyenek a következő lemez munkálataiban, de mindenki nagyon élvezte a projektben való közreműködést, és már akkor is mindenki azt mondta, hogy ha lesz folytatás, nagyon szívesen részt vesznek benne. Persze közben mindenkinek alakult a saját dolga a saját zenekarában, tehát majd meglátjuk. Én mindenkinek felteszem majd a kérdést, hogy van-e kedve a folytatáshoz.”

A BLOODY ROOTS létrejöttének volt ahhoz köze, hogy nem bízol a MOBY DICK jövőjében?    

„Milyen értelemben nem bízok a MOBY DICK jövőjében?”

Hogy lesz-e még közös lemezetek, például.

„Elkezdtünk dolgozni egy következő albumon”.

Tényleg? Nem is tudtam.

„Igen, mivel a jövő év a harmincadik jubileumi évünk lesz. A közönség már nagyon régóta vár egy új albumot, ezzel tényleg nagyon tartoznánk. Elhatároztuk hogy ennek a dolognak nekiállunk. Még a munka elején vagyunk. Ha ebből lesz valami, az a jövő év második felére, vagy inkább a végére. Akkor lesz egy nagyobb budapesti koncertünk, és megtámogatjuk az albumot egy lemezbemutató turnéval is, főként vidéki nagyvárosokban. Az köztudott, hogy manapság nem csak a MOBY DICK hanem bármely rock csapat helyzete elég nehéz. Ez a műfaj most nem éppen a divatos korszakát éli, a médiákból teljesen száműzték, a rádióba, a televizióba lehetetlenség bekerülni, gyakorlatilag nincs generációs utánpótlás. A tiz-tizenkét éves gyerekek, akiknél kialakulna az, hogy milyen irányba indulnának el zenei izlés területén, nem találkoznak ezzel a zenével, és igazából csak ott viszik tovább ezt a rockzenei örökséget, ahol mondjuk a szülők is ezt hallgatják, vagy esetleg a baráti körben valaki. Ez viszont kevés ahhoz, hogy tömegeket termeljen ki. Visszatérve a MOBY DICK-re, nem abban nem bízok hogy a MOBY DICK zenészei ne tudnának összehozni egy remek albumot, hanem kicsit széthullott a csapat.”

Ez gondolom részben a HUNGARICA miatt történt.

„Ennek sok oka van. Harminc év az nagy idő, még egy házasságban is. Itt négy zenész van, nem két ember, mint egy párkapcsolatban. Megéltünk sok mindent együtt, sok jó dolgot, sok rossz dolgot, de mindig túl tudtuk tenni magunkat rajtuk, és ez a lényeg. Az, hogy még ma is itt vagyunk. A MOBY DICK azon kevés zenekarok közé tartozik, amelyek nem csak hogy harminc éve itt vannak a porondon, hanem gyakorlatilag tagcseréken sem mentek keresztül. Egyetlenegy tagcserét éltünk meg ez alatt a hosszú időszak alatt. Egy doboscserénk volt, Hoffer Péter cserélte le Rozsonits Tamást. Gyakorlatilag ez a negyedik lemezünk után történt. Volt közben ugye egy négy éves leállásunk, aztán szerencsére újraindult a banda. Azóta két lemezzel jöttünk ki. A visszatérő lemezünk a Golgota volt, azután jött a Se nap se hold, és ez lassan négy éve jelent meg. Tehát nem a zenekarban nem bízom, mert ott tök jó zenészek, tök jó szerzők vannak. Mindegy milyen százalékban ki irta a dalokat, de három jó dalszerző van a csapatban. Mellettem Mentes Norbert és Hoffer Péter is részt vesznek a szerzői munkásságban, és ez egy nagyon erős gárda. Ha ez az erős gárda akar valamit, megrázza magát, tud létrehozni egy komoly produkciót. Én inkább amiatt izgulok, hogy ez a csapat össze tud-e úgy állni, hogy első sorban a MOBY DICK- re koncentráljon, hogy félretegye a másirányú dolgait, hogy ezt tegye előtérbe. A MOBY DICK rajongók tudják, hogy a zenekartagok több mindennel foglalkoznak. Itt van például a HUNGARICA zenekar, Hoffer Péter session zenészként több produkcióban is érdekelt, és ezek a dolgok azért szétforgácsolják a zenekar idejét, erejét. Így nehéz egy dologra összpontosítani.”

Te a HUNGARICA- ban egyáltalán nem akartál részt venni?

„Nem akartam.”

Annak idején a BRAZZIL-ban sem játszottál.

„Nem, a BRAZZIL-ban sem játszottam.”

És a BLOODY ROOTS-ot hogyhogy ilyen későn hoztad össze?  Hamarabb sosem gondoltál rá hogy létrehozz egy saját projektet?

„Nem. Sőt, én sosem gondoltam, hogy fogok valaha ilyesmit csinálni. A MOBY DICK igazából az én gyermekem, ezt én álmodtam meg annak idején. Gyakorlatilag én vagyok az alapitója a zenekarnak, én találtam ki a zenekarnevet, meg nagyon sok minden mást. Annyira a szivemen viselem, hogy úgy éreztem, hogy mindig tudni fogom pontosan, hogy mi ennek a zenekarnak a dolga, hogy mi az a szerep amit be kell töltsön, és nem gondoltam soha arra, hogy nekem szükségem lesz majd rá, hogy egy másik zenekart csináljak. A többieket kellene megkérdezni, ők annak idején miért gondolták azt, hogy nekik szükségük van a BRAZZIL zenekarra. Szerintem ennek a BRAZZIL projektnek a létrejötte annak idején nagyon betett a MOBY DICK-nek, mert akkor nekünk nagyon kellet volna lépnünk. Gyakorlatilag akkor a sikereink csúcsán voltunk, a Fejfa helyett album után. Nekünk akkor nagyon kellett volna folytatnunk a dolgot, és kijönni egy marha jó MOBY DICK lemezzel. Lehet, hogy akkor is belső ellentétek vagy problémák miatt alakult igy a dolog. Ezek nehéz kérdések, erről könyvet lehetne irni. Ezt nehéz összefoglalni pár mondatban tömören, mert itt hosszú évekről van szó. A HUNGARICA projekt sem úgy indult, mint ami lett belőle. Erről is már valahol meséltem. A zenésztársaim mást mondanak, mint amit én tudok, mint ahogy én megéltem. Ők máshogy tálalják, védik a saját bástyáikat a saját rajongóik körében, hogy minél jobb színben tüntessék fel magukat. Ilyen a világ, nem mindent egyformán látunk. A HUNGARICA projekt tehát nem így indult. Az, hogy megjelent volna egy lemez, nem gátolta volna a MOBY DICK munkáját, de most már a sokadik lemeznél tartanak. Megmondom őszintén, én úgy látom Mentes Norberten, a zenésztársamon, meg Göbl Gáboron – aki nincs benne a HUNGARICA zenekarban, de mint menedzser, szervező ott van azért a csapat mögött – hogy ők ezt a dolgot szinte jobban a szívükön viselik, mint a MOBY DICK-et. Valamilyen szinten értehtő is, mert az elmúlt öt év számukra erről szólt. Idefelé a buszban is, másról sem ment a beszélgetés mint a HUNGARICA-nak a dolgairól. Így azért nehéz előrelépni. Pontosan ez az, ami miatt aggódom. Én nem akartam belemenni elhamarkodottan egy MOBY DICK lemezbe, vagy úgy, hogy csak azért csináljuk meg, mert már jönnie kell a következőnek, meg várja a közönség, és akkor összedobjuk valahogy és kijövünk valamivel. Soha nem így álltunk neki a lemezeknek. Ez az ami miatt aggódom.”

Te kivülről hogy látod, jó az ha a rock zene ilyen erősen összefonódik egy politikai üzenettel?

„Nem, abszolút nem jó. Persze arról elkezdhetünk beszélni, hogy mi is az a politika. Valamikor egy nagy filozófus azt mondta, hogy az is politika ha nem politizálunk, de azért ilyen mélyen ne menjünk bele. Politizálni, a véleményedet elmodani, lázadni, az mindig is feladata volt egy rock zenekarnak, de az teljesen más dolog ha egy rendszer, egy hatalom vagy egy párt szolgálatába állok, magyarán beállok egy zászló alá. Én elmondhatom, hogy mi az ami nem tetszik, ezen az oldalon, középen vagy a másik oldalon, de én nem akarok beállni sehova. Azt gondolom, hogy egy rock zenekarnak nem ez a feladata, és megvan az a veszélye is a dolognak, hogy most ilyen időket élünk, most ideállunk, aztán jönnek majd új szelek, és akkor meg majd máshová állunk. Akkor nehéz lesz majd tükörbe nézni. Én nem akarok ilyen dolgokkal szembesülni. Nekem van egy életfilozófiám, én ugyanazt vallottam tizennyolc évesen is, mint most. Lehet, hogy most negyvenhat évesen bölcsebb vagyok, de igazából azokat az életelveket, amiket tizennyolc évesen vallottam, még mindig vallom, és úgy gondolom, hogy most már így fogok meghalni, így fogom leélni az életemet. Nem akarok köpönyegforgató lenni, egyszer ideállni, egyszer odaállni. Más részről, másképp látom a HUNGARICA-t és az egész nemzeti rock vonalat is.”

Épp rá akartam kérdezni.

„Elég kevéssé szól a zenéről ez az egész. Azt mondják, hogy ez a magyarság képviseletéről szól, de nekem ezzel kapcsolatban kételyeim vannak. Én elég nagy magyarnak érzem magam, de nem kell nekem ahhoz nemzeti rockzenekarnak lenni, hogy azt gondoljam, hogy teszek valamit az országért. A politikáról meg a politikai pártokról még annyit, hogy azt hiszem, hogy minden pártnak lehetnek jó jelmondatai, jó célkitűzései. Bármelyikben találhatsz szimpatikus jelszavakat, amelyeket magadénak tudsz érezni, de ugyanakkor én nem akarom elkötelezni magamat sehová, mert lehet, hogy van tíz olyan dolog, ami tetszik a pártnak a programjában, de lehet, hogy mellette ott van harminc másik dolog, amiről azt mondom, hogy nekem ehhez semmi közöm. És nem akarom felvállalni azt a tíz dolgot, ami tetszik, mikor ott van az a másik harminc, ami nem tetszik, mert akkor azzal is azonosulnom kéne. Például én embereket nem akarok megkülömböztetni sem származás alapján, sem nemzetiség, sem vallás, sem hovatartozás alapján. Én egy emberbarát ember vagyok. Én embereket úgy különböztetek meg, hogy tudok-e velük beszéni, hogy szimpatikusak-e vagy sem. Hogy jó ember, vagy rossz ember. Nem mondom, hogy nekem nincsenek előitéleteim, mert minden embernek lehetnek valahol előitéletei. Nekem is vannak, de megpróbálom őket kordában tartani.”

Itt akkor térjünk vissza a BLOODY ROOTS-ra. Te írod a szövegeket?

„A lemez szövegeinek a 60-70 százalékát én írtam, a többit pedig külső szerzők. A BLOODY ROOTS szövegeiben is jelen vannak a magyar történelmi vonatkozások, ezért sokan azt mondták, hogy ez is egy nemzeti rock banda, vagy nemzeti thrash banda. Engem nem érdekelnek ezek a dolgok, de ez a projekt abszolút nem így született. Ez nem az. A BLOODY ROOTS nem egy nemzeti rock banda. Ez pont azért született így meg, mert egyrészt azt veszem észre a mai világban, hogy minden körülöttem erről szól.  Ezt hallom körülöttem, ezt látom a tévében, ezt hallom a rádióban – az utóbbi év politikai viharait, pártharcait – úgyhogy engem is ezek a dolgok foglalkoztatnak. Valamiyen szempontból ezek az én szövegeimben is benne vannak, de én ezekben a szövegekben azt akartam, hogy valahogy helyükre tegyem a dolgokat. Azt akartam megmutatni, hogy nem kell nekem a nemzeti rockhoz csatlakoznom, nem kell beállnom pártzászlók alá, ahhoz hogy énekelhessek a történelemről, a magyarsáról. És nem kell ahhoz gyűlöletet keltenem, hogy elmondhassam mennyire szeretem a hazámat, a nemzetemet vagy a nyelvemet.”

Ezt azért is kérdeztem, mert tekintve, hogy a MOBY DICK szövegeit általában Pusztai Zoltán irta, gondoltam, hogy most kihasználtad a lehetőséget, hogy megfogalmazd a saját gondolataidat.

„A MOBY DICK szövegeinek nagy részét Pusztai Zoltán követte el. Az első lemeznél Pusztai Zoltán nem volt a csapatban, akkor én is írtam több szöveget, meg szintén voltak külsősök. Késöbb Zolival sem volt mindig stabil a kapcsolat, labilis volt. Zolinak is voltak jobb időszakai, amikor könyebben tudtuk megoldani a dolgokat, amikor könnyebben születtek meg a szövegek, és voltak olyan időszakok is, amikor nem akartak jönni azok a szövegek. De ez bármilyen szerzőnél van így, az ihletnek jönnie kell. Voltak nehezebb időszakok Zolinál is, és ez akkor megrontotta egy picit a kapcsolatot. Akkor döcögősebben mentek a dolgok, és akkor magunk próbáltuk megoldani, de nem feltétlenül jó irányba mentek ezek a dolgok. Zolit is lehet sokféleképpen osztályozni, neki is voltak külömböző korszakai, de én azért azt gondolom, hogy Pusztai Zoltán egy nagyszerű szövegíró. A Zoli hogyha akar, akkor tud remek szövegeket írni. Az egy más dolog, hogy ő hova keveredett a politika viharában. Ő most a HUNGARICA-nak is ír szövegeket, de ez megítélés kérdése. Én azt gondolom egyébként a HUNGARICA-ról, hogy a zenével abszolút nincs probléma, és végülis a szövegekkel sem. Inkább arról van szó, amiről az elöbb beszéltem, amit én nem akarok képviselni, hogy ők egyértelműen beálltak egy politikai vonulat kiszolgálásába, tehát egy zászló alá. Ha ők egyszerűen csak csinálják a zenéjüket, és elmondják a szövegben, hogy mit gondolnak, akkor azt mondom, hogy ez egy helyénvaló dolog. Én nem akartam azt, hogy ez a dolog túl erősen bejöjjön a MOBY DICK-be. Nekünk is voltak politikai kinyilvánulásaink. Ha a zenekarban vannak olyan tagok, akik a magánéletükben egy bizonyos dolgot képviselnek, és a gondolkodásukban elmennek egy bizonyos politikai irányba, az óhatatlanul lejön a zenében is valamilyen szinten. Én pont ezt akartam egy korláton belül tartani, nem akartam, hogy elszabaduljon a dolog. A MOBY DICK-nek nem az a feladata, hogy egy nemzeti rock zenekarrá váljon. Ez egy új irányzat, és ez egy csinált, kreált név. Hogyha most nem lenne ez a nemzeti rock vonulat, akkor azt mondanám, hogy a nemzeti rock, a magyar rock, az a MOBY DICK, a POKOLGÉP, az OSSIAN, meg a többiek. Nem kell ilyen szavakat, hogy „nemzeti rock” illesztgetni a zenekarokra. Harminc éves múlttal a hátam mögött nekem nincs erre szükségem. Letettem elég lemezt az asztalra, letettem elég koncertet. Több mint ezer koncertet adtunk például ez alatt a harminc év alatt, és nincs arra szükségem, hogy új utakat keressek, hogy máshol keressem a siker lehetőségét, mert esetleg a mai világban valami más divatosabb.”

Nem is gondoltál arra hogy egy olyan albumot készits a BLOODYY ROOTS-szal ami zeneileg erősebben elüt a MOBY DICK világától?

„Nem. Nem gondoltam rá, mivel én nem azért hoztam létre a BLOODY ROOTS zenekart, mert valami más jellegű zenei elképzeléseimet nem tudtam megvalósitani a MOBY DICK-ben. Én gyakorlatilag a mai napig ennek a zenének a rajongója vagyok. Nem csak mint zenész, nem csak a színpadon művelem, hanem a mai napig veszem a friss lemezeket, amik ebbe a vonalba tartoznak. Nekem nincs olyan elképzelésem, hogy más zenét csináljak. Hobbi szinten otthon gitározgatok valamit valami más műfajban, ami csak úgy hirelen jön, de igazából nem ez vezet. Tudom, hogy általában azért szoktak létrejönni projektek, mert valami más zenei dolgot csinálnak, de a BLOODY ROOTS nem erről szól. Én pontosan azért csináltam meg a BLOODY ROOTS zenekart, mert azt akartam színtisztán továbbvinni, amit úgy gondoltam, hogy a MOBY DICK-kel képviseltem, mivel úgy éreztem, hogy ezt a MOBY DICK-ben már nem tudtam megtenni, mivel ütközéseim voltak a többiekkel. A HUNGARICA már négy-öt éve folyamatosan hozza ki a lemezeit, a többi tag részéről nincs olyan nagy figyelem a MOBY DICK iránt, és ezért jött létre a BLOODY ROOTS.”

Mindig ugyanazt a két SEPULTURA számot játszátok, vagy variáljátok?

„Ebben a programban ez a két SEPULTURA nóta van benne. Nézd, mi nem vagyunk egy SEPULTURA tribute zenekar, mi nem akarunk folyamatosan SEPULTURA dalokat játszani. Ezt a két dalt nagyon szeretjük játszani, ezek jó koncertdalok. Nagyon ismert dalok, a közönség is ismeri őket, és hangulatot csinálnak. Most gyakorlatilag egy albumunk van. Mikor lesz majd második albumunk, akkor több mindenből tudunk majd válogatni. Változni fog a koncertműsor. A következő koncertsorozatba beveszünk olyan nótákat, amiket most nem játszottunk, és persze a második lemezről is játszunk majd dalokat, ha meglesz. Hogy a SEPULTURA dalok sorsa mi lesz, azt nem tudom, de semmiképpen sem tervezünk újabb SEPULTURA nótákat bevenni a műsorba.”

A BLOODY ROOTS most először játszott Magyarországon kívül?

„Szlovákiában több koncertünk is volt. Most vagyunk túl egy huszonkét állomásos turnén és három vagy négy helyen játszottunk Felvidéken. Nagyon jó fogadtatásunk volt, ismernek minket Felvidéken. A közösségi portálokon rengeteg rajongónk van Felvidéken, akárcsak Erdélyben.”

Köszönöm az interjút, nagyon érdekes volt.

„Én köszönöm.”